پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
01 تير 1398 - 10:16
پشت پرده مهمانی سفارتخانه‌های غربی در تهران

پارتی در ولنجک؛ افطاری در فردوسی

چند وقتی است که مهمانی سفارتخانه‌های اروپایی در تهران، به موضوع داغ و موردتوجه در محافل سیاسی تبدیل‌شده است. اگرچه این مهمانی‌ها مسئله‌ای جدید نبوده و مسبوق به سابقه است، اما دور جدید آن‌ها حساسیت بیشتری برانگیخته است.
نویسنده :
صدرا محبوبی
کد خبر : 3243

پایگاه رهنما :

چند وقتی است که مهمانی سفارتخانه‌های اروپایی در تهران، به موضوع داغ و موردتوجه در محافل سیاسی تبدیل‌شده است. اگرچه این مهمانی‌ها مسئله‌ای جدید نبوده و مسبوق به سابقه است، اما دور جدید آن‌ها حساسیت بیشتری برانگیخته است.
ماجرا از افطاری سفارت انگلیس در اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز شد. راب ماکر سفیر انگلیس در تهران، با انتشار پستی در توئیترش خبر از برگزاری یک مراسم افطاری داد و نوشت: «باعث افتخار بود که میزبان تعدادی از همکاران دولت، بخش خصوصی و دیگر دیپلمات‌ها برای صرف افطار در سفارت بودیم. بیش از ۳ میلیون مسلمان در بریتانیا زندگی می‌کنند و بسیاری از سفارت‌های بریتانیا در دنیا مراسم افطار در طی ماه رمضان برپا می‌دارند.»
چه کسانی رفتند؟
این مراسم با واکنش‌هایی مواجه شد و این سؤال مطرح شد که چرا این‌گونه مهمانی‌های سفارت‌های خارجی کاملاً خصوصی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود، اما کاش اگر به‌زعم سفیر انگلیس سفره افطاری‌شان افتخارآمیز بوده، لااقل به احترام ملت ایران تصاویر مهمانانشان را نیز منتشر می‌کردند تا مردم بدانند که چه کسانی سفیر انگلیس را مفتخر کرده‌اند!
درباره چرایی این مهمانی در سفارت انگلیس در خیابان فردوسی تهران، برخی معتقدند اتحادیه اروپا از طریق سفارتخانه‌های خود در تهران پس از «خروج عملی» اروپا از برجام برای پیشبرد هدف مهم یک‌طرفه کردن معاهده برجام، تلاش‌های خود را افزون بخشیده است که ازجمله این تلاش‌ها دیپلماسی عمومی برای تأثیر بر گروه‌های فعال سیاسی و رسانه‌ای و نیز مدیران دولتی است.
البته سفارت انگلیس در این زمینه سابقه‌ای قابل‌تأمل دارد. اواخر فروردین سال گذشته بود که مهمانی مشابهی در باغ قلهک از سوی سفارت انگلیس برگزار شد که برخی از چهره‌ها در آن حضور داشتند و هنجارشکنی‌هایی در این مهمانی صورت گرفت که خلاف آموز‌های اسلامی و دینی بود.
پلوی سفارت و اَسرار مملکت
علیرضا سلیمی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به حضور برخی از مدیران دولتی در افطاری سفارت انگلیس در تهران گفت: روزگاری مردم در ایام افطار می‌کوشیدند از لقمه حلال فردی پارسا، عالم، اهل‌دل و عارف استفاده کنند، اما متأسفانه روزگار گویا برای برخی مدیران دولتی تغییر پیداکرده و می‌کوشند سفره روباه پیر را برای خود انتخاب کنند.
وی افزود: در افطاری سفارت انگلیس در تهران که ازقضا معاون وزیر، مدیرکل و برخی دیگر از دولتی‌ها بر سفره ارباب و کدخدایشان نشسته بودند، مطلع نبودند که این روباه پیر، سفره را با چه نیتی پهن کرده است. این افراد خودباخته بیهوده نیست که از تشر رؤسای غربیِ خود، قافیه را می‌بازند و به همین جهت است که اَسرار کشور به ناگاه از ناکجاآباد سر درمی‌آورد و این جماعت انگلیسی زده، نفوذی‌اند و اگر پلوی سفارت انگلیس را بخورند، دیگر برای مردم دلسوزی نمی‌کنند.
سلیمی با اشاره به اعتراضش به مدیرکل پارلمانی وزارت خارجه در مورد این اقدام گفت: وی در پاسخ به این اعتراضم گفت که سال‌های قبل هم‌چنین سفره‌های افطاری هم برپا بوده، اما قضیه امسال لو رفته است و بر اساس این اعتراف این فرد متوجه شدم که چرا سرنوشت مملکت به اینجا رسیده است. این‌ها قجری فکر و عمل می‌کنند، اما تیپ و ظاهرشان امروزی است و به نظر می‌رسد که عمده مسئله و مشکل کشور همین‌ها هستند، افرادی که یا ساده‌لوح هستند یا خائن.
مهمانی یا خط نفوذ؟
پس از ماجرای افطاری سفارت انگلیس چند خبر مشابه دیگر نیز منتشر شد؛ مهمانی سفارت ایتالیا، مهمانی سفارت انگلیس به بهانه جشن تولد ملکه این کشور، مهمانی در باغ سفارت استرالیا به بهانه یک جشنواره فرهنگی و تقدیر از برخی سینماگران، حمایت بخش فرهنگی سفارت فرانسه از یک جشنواره تئاتر به زبان فرانسوی، بازدید سفیر انگلیس از یک تماشاخانه قدیمی تهران در خیابان لاله‌زار و میزبانی سفارت فرانسه از تعدادی از چهره‌های علمی و فرهنگی ازجمله اخبار آشکار چند هفته اخیر در این زمینه است. با تکرار این مراسمات و مهمانی‌های خاص، این سؤال به ذهن می‌رسد که آیا این مهمانی‌ها و دعوت‌ها مراسمی عادی هستند یا باید با تردید و دقت بیشتری آن‌ها را دنبال کرد؟
همان ایام علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به این اخبار، به کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مأموریت داد که به موضوع رسیدگی کرده و آن را دنبال کند. مأموریتی که تا کنون خبری از نتیجه آن منتشرنشده است.
دیپلماسی عمومی و خط نفوذ
دیپلماسی باید در خدمت اقتدار و استقلال و عزت ملت ایران باشد؛ اما به نظر می‌رسد مدتی است برخی سفارتخانه‌های خارجی در پوشش مهمانی، اقدام به هنجارشکنی می‌کنند و شئونات ملی و اسلامی را زیر پا می‌گذارند یا برخی فعالان سیاسی و فرهنگی را به خدمت می‌گیرند، تابعیت می‌دهند و برای نفوذ و اثرگذاری در ایران استفاده می‌کنند.
قبلاً تصاویر نامناسبی از یک برنامه در خانه سفیر سوئد منتشرشده بود و اخیراً تصاویر زننده‌ای از مهمانی باغ سفارت ایتالیا به نمایش درآمدهاست. استرالیا، انگلیس، فرانسه و برخی کشور‌های دیگر اروپایی هم در پوشش مهمانی و آشنایی و تقدیر از هنرپیشگان و ... فعال‌اند.
چندی پیش در یک میهمانی شبانه در ولنجک که همراه با هنجارشکنی بود، دو دیپلمات سفارت هلند و انگلیس دستگیر شدند. در این میهمانی، چند بازیگر زن و مرد نیز حضور داشتند. دیپلمات انگلیسی، فیبی ایوانز، رایزن اقتصادی سفارت است.
به نظر می‌رسد ماجرا فراتر از چند مهمانی است و دستگاه‌های امنیتی، فرهنگی و وزارت خارجه باید در اقدامی هماهنگ، این موضوع را زیر ذره‌بین بگذارند. گویا نفوذ فرهنگی و سیاسی و شیوع ولنگاری فرهنگی و سربازگیری از اقشار مختلف جامعه برنامه جدید سفارتخانه‌های غربی در تهران است و در این زمینه نیز نوعی تفکیک کار و برنامه‌ریزی نیز دیده می‌شود.

ارسال نظرات